Praktikbloggar! sista dagen på Designtorget.

Tänkte äntligen ta tag i det sista jag har kvar av praktikbloggningen!! Vilket är fredagen på Designtorget och veckan hos tant anci och fröken sara. Men jag börjar med designtorget!
OBS: Detta blev ett galet långt inlägg!! Så för er som inte orkar läsa långa inlägg, skippa det här!! haha ;)



Fredag och sista dagen på Designtorget!

Nu är det fredag och har jag redan varit min vecka på Designtorget! Tiden har gått så fort, känns faktiskt lite sorgligt att Stockholms praktiken redan är över, det har ju varit så himla roligt och har verkligen lärt mig jättemycket!! Jag är så glad över att jag åkte!! Det var faktiskt väldigt nära att det inte blev av, men med viss peppning från mamma och pappa så bestämde jag mig ändå för att åka och det är jag så otroligt glad över nu!!
Att praktisera på Designtorget har definitivt varit den absolut bästa praktikplatsen jag har varit på! Tyckte om allt med det!! Personalen som var hur trevlig som helst! stämmningen, tempot och helt enkelt allt!
Men nu till fredagen och hur den gick!

På morgonen kom jag som vanligt lite tidigare än utsatt tid ^^ Runt 25 minuter innan jag skulle börja, jag var lite extra tidig idag eftersom jag tänkte ta lite kort i butiken innan kunderna började strömma in ;)
När jag fotat, bytt om och gjort mig redo för ännu en dag på Designtorget så kom dom första kunderna och det blev ganska snabbt full fart! Det kom verkligen massor med kunder innan lunch! Mer än vanligt faktiskt! Men Per sa att det vanligtvis var flest kunder under helgen, fredagen och lördagen brukade det vara som allra mest, och det märktes idag tyckte jag!


Kanske var det just för att det var så mycket folk idag, men jag glömde helt bort tiden, helt plötsligt var klockan 1 och det var dags för lunch!
Så blir det iof nästan varje dag, tiden går så fort på Designtorget! skulle tro att det är för att det är så roligt!!
Förmiddagen hade varit ganska intensiv med mycket folk, jag stod i kassan hela förmiddagen. Några kunder jag hjälpte idag var bland annat en kvinna som ville köpa en bricka, men hon undrade varför den var så billig, om det var något fel på den eller något. Jag hade inte hört något specielt om den brickan så jag bedömde det hela som att det helt enkelt bara var ett bra pris, så det sa jag till kvinnan, hon undrade nog ändå varför den var så billig, men köpte den ändå och hon verkade ändå ganska nöjd över att priset var så pass bra ^^


Det var väldigt många kunder som jag hjälpte på förmiddagen, runt 20 skulle jag tro, därför är det lite svårt att minnas alla, men sättet man hjälper en kund brukar ändå vara ganska lika. Det finns tre olika saker som man oftast gör när man står i kassan.
Nr 1 är ju att man tar betalt av kunden, och då så brukar iaf jag först säga hej för att vara trevlig mot kunden, sedan så klickar man in sakerna kunden ska köpa i systemet och när man klickat in alla så frågar jag kunden om det var bra så och säger kunden ja så är det dags att ta betalt, då finns det tre olika alternativ, antingen att betala med kontanter, bankkort eller presentkort. Oftast betalar kunderna med kort.
När kunden betalat så frågar jag kunden om han/hon vill ha en påse till sina grejer, oftast (men inte alltid) så säger dom ja och jag packar ner deras saker i påsen och lämnar över påsen till kunden och säger något, som tex varsågod och hej då, eller ha en bra dag, Eller något liknande.
Nr 2. Det andra som man gör när man står i kassan är om en kund vill titta på ett smycke (som är inlåsta för att ingen ska kunna ta dom), då tar man med sig nyckel och kunden och så frågar man vilket smycke det var kunden ville ha och så öppnar man glasmontern och tar ut smycket, oftast eller alltid faktiskt så vill kunden ha smycket och då underlättar det väldigt mycket om man kollar i montern vad smycket heter så att man kan hitta det sen i kassasystemet, det har jag glömt många gånger och då har jag antingen fått fråga någon annan i personalen om dom vet vad smycket heter eller så får man gå tillbaka, men absolut enklast och bäst är det om man kollar det på en gång!


Det är mycket att komma ihåg och det är lätt att man gör någon miss då och då tills man lärt sig! Men ofta är det misstagen man lär sig av!
Nr 3, den tredje saken man gör när man står i kassan (fast också om man är ute på golvet faktiskt) är att man svarar på frågor man får från kunder, oftast handlar dom frågorna om något som Designtorget ska ha i sortimentet, har haft eller ska få in.
Alla sådana frågor är ganska svåra att svara på för mig eftersom det krävs att man har koll på hela Designtorgets sortiment och eftersom jag bara jobbat i en vecka kan jag inte det. Därför så får jag oftast fråga någon av de andra som jobbar där om hjälp i sådana fall.

Dessa tre saker är alltså det jag ägnat mig mest år här på Designtorget! Men ibland kan det hända att det tex kommer in en utländsk kund och då får man prata engelska, eller vad nu kunden pratar, en dag kom det till exempel in två kunder från Rom som bara kunde italienska, så då fick jag försöka hjälpa dom så gott jag kunde med min lite småknaggliga spanska. Har inte stött på några större problem när kunden inte pratat svenska. Det har bara varit roligt att få träna lite engelska, eller spanska! ^^


Som sagt så tog jag lunch runt klockan 1 idag. Jag och mamma hade bestämt att vi skulle äta lunch tillsammans idag. Vi gick till kulturhuset som ju låg i samma byggnad som Designtorget.
Lunchen var jättemysig och det kändes skönt att ta en liten paus från jobbet trots att jag tycker det är jätteroligt, men förmiddagen hade varit så intensiv!
Efter lunchen så blev det faktiskt lite omväxling, Designtorgets dekoratör gav mig i uppdrag att slå in paket som vi kunde ha som dekoration ute i butiken. Så jag stog på lagret ett tag och gjorde det, var faktiskt en skön omväxling. Men måste säga att jag faktiskt längtade ut till kassan lite ^^ Jag tycker verkligen det är otroligt roligt att stå i kassan!! :D

Under hela dagen, faktiskt under hela veckan så har det bara varit jättetrevliga kunder som kommit, inte en enda otrevlig. Men idag kom det faktiskt två stycken kunder som var riktigt otrevliga!! :O
Har aldrig stött på det förut så blev bara himla förvånad!
Det hela gick till såhär:
Det var en tant som hade stått och väntat på sin tur ganska länge och så kom det en lucka då det inte var någon kö och ingen hade tagit kölapp heller så därför kunde ju tanten gå fram till kassan, utan kölapp, det var ju ändå hennes tur. Men precis när hon kommit fram till kassan så var det en annan tant som tog en kölapp och kom fram till samma kassa som den andra tanten, vilket var min kassa. Jag skulle egentligen bara ut till kassorna för att hämta inslagningspapper till paketen jag höll på att slå in, men då när jag var där kom ju den här tanten och dom andra i dom kassorna var det ju folk så jag tänkte att jag tar bara den här kunden och så skulle jag gå in på lagret och fortsätta med paketen sen, men frågan är om jag skulle skippat att ta just den här kunden med tanke på vad som hände.

Som sagt så hade ju en tant stått och väntat ganska länge och så kommer det en annan tant och tog en kölapp, det var där det blev problem! För tanten med kom fram till "min" kassa, hon hävdade att det var hennes tur. Jag kände tvärt om att det var tanten som stått och väntat som skulle få hjälp först, men jag sa inget. Tanten som stått och väntat däremot, hon sa att det var hennes tur eftersom hon ju stått och väntat, men det tyckte ju inte den andra tanten, hon började säga att man minsann ska ta en kölapp och sedan vänta på sin tur. Hon sa det liksom som en uppläxning till tanten utan lapp, ioch med det så började dom båda tanterna bråka och käfta emot varandra, det gick så långt att dom till och med kallade varandra för "jävla kärring"
Jag stod mest och var ganska mållös, blev så himla förvånad för dom var ju så otrevliga och elaka mot varandra, helt i onödan egentligen! Deras bråk tog ju bara tid, säkert hade någon av dom hunnit betala under den tiden dom sa elaka saker till varandra! Så bråket var ju bara jätteonödigt!
Som tur var så löste det sig för att en av de andra som jobbar på designtorget räddade mig, och dom ur situationen och sa att hon kunde ta den tanten med lapp i hennes kassa som nu hade blivit ledig.
Det var himla snällt av henne tyckte jag, hon räddade ju mig, kändes ju som att det var mitt fel, men jag hoppas att hon i andra kassan inte såg det på det sättet, för det var ju egentligen en konflikt mellan tanterna, men när jag stod bakom kassan och inte ingrep så kände jag mig ändå skyldig på ett sätt ändå "/


Efter den lilla incidenten kändes det ganska skönt att gå tillbaka in till lagret och lite lugnare fixa med paketen. Men när jag var klar med dom så var det dags att gå ut igen och ta över en av kassorna! Men resten av dagen gick det riktigt bra faktiskt, vilket var väldigt skönt! Ett bra avslut liksom!
Runt klockan 5 skulle jag sluta (fast det blev lite över 5, ville inte gå hem) och det var dags att säga hej då till allihopa, det kändes väldigt sorgligt!! det hade ju varit så himla roligt att vara där!
Men när jag skulle säga hej då var alla så himla söta, dekoratören sa att dom tyckte att det var synd att jag bara var där i en vecka, hon sa att hon hade velat att jag skulle varit där längre och att jag hade varit jätteduktig. Det var så gulligt sagt! blev verkligen jätteglad! Stefan sa att han hoppades att jag skulle komma tillbaka och så sa ha att jag skulle hälsa Sara från honom ^^ så det ska jag göra! ;)
Klara sa att det var roligt att lära känna varandra! Och det var det verkigen! Klara var supersnäll! Ush vad jag kommer sakna alla nu!! ^^ Per sa att han var väldigt nöjd med mig! :D och att det var synd att jag inte bodde närmre stockholm annars hade jag fått jobb! :O :D Vi började prata lite om alternativa jobb ändå och det blev halvt om halvt bestämt att jag skulle få komma dit under våren sport- och påsklov) och under sommaren! :D
Åå det skulle vara så roligt om jag får komma dit igen!


Nu måste jag ju sammanfatta min praktikperiod lite! ;)
Att praktisera på Designtorget blev verkligen så bra som det bara kunde bli!! Jag har trivts så himla bra, jag har lärt mig massor och det känns som att jag har hittat något jag verkligen tycker om!! Dessutom kanske jag ska få jobba där, vilket jag så gärna gör!!

Själva resan till Stockholm var verkligen underbar!! Jag har hittat något som känns väldigt kul :P (stå i kassan i en stor butik), har förmodligen fått jobb (:D), Jag har haft den mysigt med Lotta och Astrid (som jag bodde hos) Har haft kvalitetstid med mamma (vilket känns väldigt lyxigt, det händer inte allt för ofta när vi är hemma.
Jag har träffat och bott (!) hos Marika Lagerqrantz och Peter Bergared, vilka var några av dom absolut trevligaste personerna jag träffat på!
ja, det blir en bra avslutning på det här inlägget tycker jag! hihi, Kram från mig! :)

Här kommer lite bilder från Designtorget:


Kommentarer♥

Här Kommenterar du♥

Namn:
Kom ihåg mig?

Din Mail♥ (bara jag som ser)

Din fina blogg♥

Din Kommentar♥:

Trackback
RSS 2.0