Praktik inlägg! Tant Anci och fröken Sara

Hej! nu tänkte jag skriva lite om hur det var att praktisera på Tant Anci & fröken Sara.

Tant Anci och fröken Sara är ju ett ekologiskt café och restaurang i Sundsvall, jag praktiserade där 47 vilket var den sista praktikveckan.
Vid det här laget hade jag ju både praktiserat på Nordljus och på Designtorget, De två praktikplatserna var ungefär raka motsatserna till varandra ;) På Nordljus var det jättelugnt medan på Designtorget var det ett väldigt högt tempo! Tyckte att det skulle bli spännande att se hur det var på Tant Anci & fröken Sara!
På måndagen vecka 47 hade vi bestämt att jag skulle börja halv 9, men jag kom dit runt 8 pga bussen, när jag kom dit var det låst "/ så stod ute och frös ett tag (det var riktigt kallt den dagen!) tills en kille som var inne på cafét öppnade åt mig.

Killen hette Christoffer och var kock på tant anci och fröken sara.
Chrsitoffer sa att jag kunde gå ner en trappa, för där skulle två andra praktikanter också vara, så skulle jag få hjälp av dom vad jag skulle göra och så.

Jag gick ner och in i omklädningsrummet, det luktade jättestarkt av tvättmedel där nere.
I omklädningsrummet satt en tjej på golvet och höll på och sortera tvätt. Jag gick fram till henne och sa hej, vi började prata lite och jag hjälpte henne med tvätten.
Tjejen visade mig var det fanns t-shirts och förkläden som jag kunde byta om till. Man skulle nämligen inte ha sina vanliga kläder på sig pga alla stränga regler inom cafébranschen.
Under dagen visade Jonna (som tjejen hette) mig det som var viktigt att veta.
Det var många som praktiserade på tant ancis faktiskt! Det var jag, Jonna, Anna och en tjej som kom runt öppningsdax (vilket var kl 11), hon hette Mandi och var jättetrevlig! :)
Det var kul att det var så pass många som praktiserade där! Man var aldrig ensam då! :) Däremot så kunde det hända att man var lite sysslolös ibland! Fast då satte någon (eller jag själv) mig i arbete!
Jag vill inte känna att jag bara står och är i vägen när jag praktiserar så jag försökte att hela tiden komma på nya saker som jag kunde göra! Om jag inte visste om jag fick eller hur man gjorde så frågade jag någon som jobbade där!

Idag har jag iaf fått bära in och ut disk, bart ut mat och serverat (fast bara till en person :P) egentligen skulle praktikanter inte göra det, men jag frågade och då fick jag ^^ Anledningen att praktikanter inte fick bära ut maten är för att det är jätteviktigt att man gör på rätt sätt!! Men en tjej som jobbade där visade mig hur man skulle göra.
Man skulle gå ut genom serveringsdörren, kolla runt i lokalen efter de som inte fått mat, om man inte på en gång viste vem som skulle ha maten så skulle man ropa det nummer det var på maten, och då var det väldigt viktigt att man ropade högt och tydligt för att man inte skulle verka blyg!
Ibland händer det att man får ropa flera gånger innan kunden uppmärksammar att det är just deras nummer.
Just det där tyckte jag lät lite småjobbigt, ifall kunden inte hör och man får ropa flera gånger "/
Men när jag gick ut med maten gick det jättebra! Det var så pass få kunder i lokalen då, så jag hittade ganska direkt vilka som skulle ha maten :) Det var skönt!
Under dagen har jag även skurat (innan det öppnade) och städat lite. Det roligaste jag vi (jag och mandi, jag och hon gjorde många sysslor tsm för vi skulle vara där lika länge) fick göra var att baka! Vi bakade chokladbollar och hallongrottor.

Att baka på tant ancis var ganska annorlunda! Recepten är ju så olika från vad man gör hemma, som i chokladbollarna tex, då skulle man ha i ungefär 20 dl havregryn!! Det var verkligen sjukt stora recept! Fast det förstår man ju iof, det ska ju räcka till så många!!
Idag har jag även tänt ljus och fixat lite småsaker i cafét.
Eftersom tant Anci och fröken Sara är ett ekologiskt café så är även miljön viktig där, alltså att man tänker på att källsortera det som slängs och att man inte slösar på saker. Tex, när man tänder ljusen så ska man inte tända en ny tändsticka för varje ljus utan ist tända ett otänt ljus med ett annat tänt ljus.
Jag tycker det är jättebra att det tänkts så mycket på miljön där!!

Första dagen på Tant Anci och fröken Sara kändes bra! Det var en mysig stämmning på cafét tycker jag! :)
Resten av veckan fortskred i ungefär samma mönster som måndagen, det var inte någon större förändring och eftersom jag inte är över 18 så fick jag heller inte stå i kassan, vilket var lite tråkigt kan jag tycka. Men ingen av de som praktiserade fick göra det.
Därför så skriver jag inte om alla dagar som jag gjort med de andra praktikplatserna eftersom det inte hände så mycket.
Jag fick i och för sig baka fler sorts bakverk, på tisdagen tex så bakade jag mest hela dagen och fick då göra chokladbollar, deras chokladbollar förresten är underbart goda! och nu vet jag varför ^^ ledtråd, det har med receptet och göra :P kan skriva ner det här på bloggen någon dag så kan ni göra dom själva sedan :)
så fick jag också baka chokladcookies.
På tisdagen var det ingen kundkontakt alls :( vilket också kändes lite trist, tycker ju så mycket om att hjälpa och vara trevlig mot kunder!! Så det var visserligen lite tråkigt, men att baka är ju också roligt så det var helt okej ändå!
På torsdagen blev det däremot lite kundkontakt :D jag jobbade nämligen i disken hela dagen och då plockar man ju både in och ut disk, och när man plockar in den så hämtar man ibland disken på borden medan kunderna sitter där.

Så då när jag hämtade disken så frågade jag kunden om det smakat bra och lite sådant. Det är rolig, för då får man vara lite social och trevlig ^^
I början kändes det iof lite konstigt att komma och ta ifrån kunderna deras tallrikar, men man måste ju kolla väldigt noga så att kunden verkligen ätit klart innan man frågar om man kan ta tallriken , annars blir det lite konstigt! ;)

Har nog inte så jättemycket mer att skriva, eller, jag kan ju berätta det iaf att hygienen är jätteviktig på tant ancis och fröken sara, (är det på alla caféer tror jag) alltså att man sätter upp håret väldigt stramt så att inga hårstrån ska kunna hamna i maten. Det är väldigt viktigt! och sen att man tvättar händerna så ofta man kan för att man inte ska ha några bakterier på händerna, om man tex har plockat in disk från borden så måste man tvätta häderna innan man kan ta ut någon disk eftersom det kan ha funnits bakterier på disken man bar in.
Sådant hålls det väldigt hårt på, om någons frisyr åkt ut lite och några hårstrån hänger fram så säger hon som äger cafét till direkt, och då är det bara att gå och sätta upp frisyren igen! Det är strängt, men nödvändigt! För man vill ju att kunden ska ha det så bra som möjligt när dom kommer och äter!

Ja, men nu är detta inlägg klart :) blev lite långt igen "/ ;)
Men ni får ha det så bra! Kram! :)











Kommentarer♥
Postat av: helene

Bra och informativ tex, synd att du inte fick stå i kassan, men det är inget att göra ngt åt. Jag ser fram emot chikladbolle receptet./Helene

2011-01-24 @ 15:18:48
Postat av: helene

Vilken trevlig blogg om alla dina Apu ställen, vilken bra bild du ger av vad du gjort, hur du arbetat och vad du har mött för människor. MAO toppen!/Helene

2011-01-24 @ 15:43:29

Här Kommenterar du♥

Namn:
Kom ihåg mig?

Din Mail♥ (bara jag som ser)

Din fina blogg♥

Din Kommentar♥:

Trackback
RSS 2.0