Älskar du choklad? läs då det här!!

Jag älskar choklad!! Det är en underbar godsak som jag aldrig lessnar på!! och ja vet att många håller med mig ;)
Men senast idag fick jag faktiskt veta att all choklad faktiskt inte är tillverkad på ett bra sätt :o Både cloetta och marabou använder faktiskt barnarbete på vissa av sina kakaoplantage!
Detta hade jag som sagt ingen aning om!! Trodde inte att sådana stora företag som så många människor köper av skulle göra något sånt! :o Nej, jag blev faktiskt riktigt chockad och arg!!
Jag har ju liksom ätit både choklad från marabou och cloetta i princip hela mitt liv! Har jag bidragit till att barn i andra länder har lidigt för att jag ätit choklad som jag trodde var helt okej!??
Det känns inte alls bra!! :( hemskt till och med!! Vill inte att barnarbete ska förekomma överhuvudtaget!!

Vad jag ville säga med det här inlägget var egentligen bara att man kanske inte alltid ska välja cloetta eller marabou när man står där i affären och ska köpa choklad!! Jag tänker försöka vara mer medveten i fortsättningen iaf, det sorgliga är att nästan all choklad i matbutiker är från antingen marabou eller cloetta, men oftast finns det fairtrade choklad också, och då vet man ju att chokladen är producerad på ett bra sätt! :)
Ett annat alternativ är att skippa chokladen helt, men tror inte det är ett alternativ för mig!! är alldeles för förtjust i choklad!! ^^ men, i fortsättningen ska jag inte äta choklad marabou eller cloetta i den mån det går!
Vet ju iof inte huruvida detta stämmer, för jag vet att det finns choklad från cloetta som är fairtrade märkt, men antar att isf just den chokladen är okej, men hur det är med resten vet jag inte!

Blev lite långt inlägg där, men behövde bara skriva av mig lite!! Hoppas ni inte blir arga på mig nu, om ni känner att ni inte kan äta choklad längre. Lite så kände faktiskt jag när jag fick reda på det, som att man inte hade velat veta om det, men samtidigt är det alltid bäst att veta sanningen om vad man köper och bidrar til!!
Självklart ska ni inte sluta äta choklad nu! Gör som ni alltid gjort, eller inte. det är upp till er!! God natt fina läsare!!


Kommentarer♥

Här Kommenterar du♥

Namn:
Kom ihåg mig?

Din Mail♥ (bara jag som ser)

Din fina blogg♥

Din Kommentar♥:

Trackback
RSS 2.0