Praktik på Nordljus dag 1 :)

Hej! Nu har äntligen praktiken dragit igång för min del :) och som sagt så är jag ju på Nordljus nu första veckan :) Idag började jag klockan 8, men själva butiken öppnade inte förrän halv 10.
När jag kom in i butiken träffade jag Malin och Anna, som jobbar på Nordljus, dom var jättetrevliga från första stund!! :) Dom visade ganska direkt vad jag kunde göra och hjälpa till med, det var skönt att få något att göra så att jag kom igång direkt. Efter ca en tio minuter åkte Anna, för hon skulle på lagret och fixa en del grejer där. Jag stannade med Malin, men bara några minuter efter att Anna åkt ringde Malins telefon, hennes son hade blivit sjuk och behövde åka hem från dagis, hennes son är bara 1,5 år så hon blev lite orolig. I alla fall så var Malin också tvungen att åka, men för att jag skulle slippa vara ensam skulle dom som äger butiken komma så fort dom kunde, men dom trodde det skulle ta runt en timme, så jag blev ändå ensam där i affären ett tag.
I och för sig så skulle butiken inte öppna förrän halv 10, men det kändes lite konstigt ändå, men det gick bra, jag var inte sysslolös iaf, hade en massa varor att packa upp så timmen jag väntade på att ägarna skulle komma gick väldigt fort faktiskt! :)
Under dagen har jag bland annat fått packa upp en massa varor, det var julbeställningen som hade kommit, så idag började vi julpynta lite i affären vilket var väldigt roligt och mysigt, där hade jag användning av stilleben projektet vi gjorde i skolan innan lovet, jag fick nämligen göra lite olika sorts stilleben runt om i butiken.

Nordljus är en butik på två plan, på undre plan finns mest ljus, badsaker, godis, mat, kläder och smycken medan övre plan är mer inriktat på inredning. Nordljus har även en webbshop som är väldigt populär! Den startade för 5 år sedan och har växt jättemycket sedan dess, (länk till webbshop http://www.nordljus.net/se/ ) och det är faktiskt så att Webbshoppen är större än vad butiken är, därför kommer inte så mycket kunder till själva butiken utan de flesta beställer på internet, men några kunder kom det ändå in idag och jag passade på att prata och försöka hjälpa kunderna så mycket som möjligt eftersom det inte var alltför stor rush i butiken direkt ;)

Den första kunden som kom in var en äldre dam, jag sa hej när hon kom in i affären och sa att hon bara behövde säga till om hon ville ha nån hjälp. Efter ett tag kom damen till kassan med några saker hon ville köpa, Lina (en av ägarna) tyckte att jag kunde få testa att sköta kassan, det var ganska enkelt faktiskt, det enda man behövde göra var att skriva in priset på en sorts datakassa och sen skötte datorn resten tex hur mycket kunden skulle ha tillbaka (vi kontantbetalning) och så, första kunden gick bra och sen rullade det bara på. Det kom in en lärare som jag hade haft i 4,an och 5,an, det var kul att det kom in någon som jag kände! :)

Dagen har varit riktigt bra och den har gått fort! Jag glömde till och med bort tiden lite, för jag skulle ha slutat klockan 4, men blev inte att jag slutade förrän halv 6! ;) Jag kan ju sammanfatta dagen som riktigt bra, trots lite förvirringar i början av dagen ;) men känns just nu som att det kommer bli en riktigt bra praktik! :) ha det så bra så hörs vi imorrn! :) Eila :)
<3 nedanför kommer lite saker från webbshoppen :)

Trådhjärta stort, 99 kr

Söt klocka 159 kr



Kommentarer♥

Här Kommenterar du♥

Namn:
Kom ihåg mig?

Din Mail♥ (bara jag som ser)

Din fina blogg♥

Din Kommentar♥:

Trackback
RSS 2.0