Dag två på Designtorget

Idag har det varit fart kan jag säga! På tisdagar får Designtorget nämligen in alla nya leveranser, så idag var det upppackning och prismärkning för hela slanten! ;) Dessutom var det bra med folk idag också så jag stog även i kassan en hel del vilket gjorde att vi hade väldigt mycket att göra och dagen var ganska stressande, men samtidigt väldigt rolig!! =)
Jag känner att jag börjar komma in i rutinerna på Designtorget nu, vilka ser ut ungefär så här: Jag kommer på morgonen runt 9.40 tiden (började 10 men ville känna mig säker på att jag inte skulle komma för sent, är ju inte helt säker på buss och tunnelbans tiderna än så kände att det var mycket bättre att komma för tidigt än för sent!) Det första jag gjorde på morgonen var att byta om till "jobbkläderna" (som består av valfria byxor och en svart tröja som det står Designtorget på + en liten skylt där det står -ny på jobbet) :P När jag bytt om gick jag ut i butiken, klockan var väll runt 10 när jag kom ut från personalrummet (och butiken öppnade då), jag gick till kassan eftersom det stod en kund där som såg ut att behöva hjälp. Kunden (som var en tant i 70 års åldern) ville köpa en pluring (den lilla plastsaken jag visade i förra inlägget som man sätter in disktrasan i) hon köpte först en liten pluring (det finns två olika storlekar, en liten och en stor), men sen ångrade hon sig när hon såg den stora och ville ha den ist. Så då fick jag göra en retur, jag hade aldrig gjort det förut så jag frågade en tjej som jobbade där, det var ganska enkelt att göra en retur, det var bara att göra som ett vanligt köp fast man klickade på retur ist för försäljning.

Dagen fortsatte med fler kunder och även några fler returer. Jag stod framförallt i kassan (vilket har blivit min favoritsyssla på Designtorget =D) det jag tycker är så roligt med att stå i kassan är såklart kundkontakten, jag tycker verkligen om att vara social! och att jobba med människor har väll alltid varit något jag velat göra! Det är så härligt att se att man liksom får respons, jag menar att när jag är trevlig mot kunderna så får man så mycket tillbaka! det är så kul! som en liten kick faktiskt! jag trodde verkligen inte att det skulle vara så kul att stå i kassan som det är! Med tanke på att det är så otroligt mycket folk hela tiden och det är väldigt stressigt så trodde jag att jag skulle få som panik och att jag skulle göra fel! Men det är verkligen inte så! faktiskt hanterar jag den sortens stress väldigt bra känner jag, blir liksom inte stressad själv utan hänger bara med i tempot.
Förmiddagarna går så himla fort på Designtorget! Det är så roligt och man har saker att göra hela tiden så man hinner liksom inte riktigt tänka på klockan, speciellt inte under lunch rushen för då går allt så snabbt.

Det man framförallt gör när man står i kassan är ju att man tar betalt, men man hjälper även kunder om dom har några frågor, när jag får en fråga så försöker jag hjälpa kunden i den mån jag kan, väldigt ofta när jag fick frågor idag så kunde jag inte svara på dom, fast ville så gärna hjälpa till, men med tanke på att jag bara varit på designtorget bara två dagar och vissa som varit där i flera månader kan ibland inte heller svara på fårgor så är det kanske inte så konstigt ändå om jag inte kan svara på frågor, men det känns ju dumt att säga till kunden att man inte kan svara på frågan :/ men får hoppas dom la märke till min "ny på jobbet" skylt så förstår dom varför jag inte kunde svara ^^
När man står i kassan har man även ansvar för smyckes montrarna, så om någon kund kommer fram och ber om att få kolla på ett smycke så ska man ta med sig kunden och nyckeln till montern och så visar man smycket. sen måste man komma ihåg att låsa montern igen och kolla vad smycket hette (om kunden köper det) så att man kan slå in det i kassan.
Vi packar inte in presenter i kassan, utan vi har en inslagningsdisk vilket jag tycker är väldigt bra! För då skulle jag nog bli stressad tror jag!
Det är väldigt stor skillnad på att hjälpa kunder på Designtorget än vad det var på Nordljus, På Nordljus kunde jag alltid hjälpa till eftersom jag kände till var alla saker fanns, här blir jag jätteglad när en kund ställer en fråga jag överhuvudtaget kan svara på! Jag längtar faktiskt ibland tillbaka till Nordljus där jag alltid kunde hjälpa till, jag trivs ju så himla bra här! men det är frustrerande att inte kunna hjälpa till! Men jag tar det steg för steg, dag för dag och hoppas på att jag ska lära mig mer och kunna hjälpa till!
Idag har jag tagit betalt av runt 20 kunder och det var bara innan lunch!! Galet många alltså! Kommer absolut inte ihåg alla som jag ju gjorde på Nordljus (fast där kom det väll in runt 5 kunder per dag så det är inte så konstigt att man mindes dom :P).
När man tog betalt så hade man en procedur som man gjorde likadan hela tiden, fast alla gjorde ju på lite olika sätt, men jag gjorde iaf så att jag först sa hej till kunden (försöker låta så trevlig som möljigt), klickar på försäljning på skärmen, blippar in sakerna som ska betalas med streckkodsläsaren och sen säger jag "var det bra så" och säger dom ja så trycker jag på totalt på skärmen och då kan kunden betala, antingen med kort, kontant eller med presentkort. När kunden betalat så frågar jag om kunden vill ha en påse och oftast vill dom ha det så då plockar jag ner det dom köpt, ger påsen och sen säger man något i stil med "ha en bra dag" eller något liknande ^^ det varierar ju lite från tilfälle men vill iaf alltid vara så trevlig som möjligt! ^^
Eftersom Designtorget får in leveranser på Tisdagar var det ju som sagt en hel del att packa upp och prismärka så när jag inte stod i kassan fixade jag med varor.
Ja det är väll ungefär det som jag har hållt på med idag, har även träffat några (för mig) nya som jobbar där som kom idag, dom var väldigt trevliga!! En tjej som var ett år äldre än mig och gick sista året på en arkitekt linje var väldigt trevlig och vi pratade en hel del! :) Hon praktiserade också där på vardagarna men jobbade där under helgerna.
Dagen var väldigt bra! Den har bjudigt på mycket! både kassaarbete och upppackning av varor! :) Men nu ska jag sova så att jag är utvilad inför morgondagen! :)
Det är förresten supermysigt att vara hos Lotta och Astrid!! :) Nu på kvällen så kom hennes föräldrar också och vi hade en väldigt mysig kväll då vi åt mat, såg på film (varannan vecka) som förövrigt var väldigt rolig! :) och så fikade vi lussebulle och te! :) Jätte mysigt hade vi! :) Men nu är klockan mycket och jag är riktigt trött!! Så God natt! :) <3

Kommentarer♥

Här Kommenterar du♥

Namn:
Kom ihåg mig?

Din Mail♥ (bara jag som ser)

Din fina blogg♥

Din Kommentar♥:

Trackback
RSS 2.0