grattis pappa!

som dom flesta kanske vet så är det ju fars dag idag, och det ska såklart firas :D själv har jag gjort en tårta till min lilla far XD bilder här nedanför. har hittat på hela själv ;) så vet inte alls hur det kommer smaka, men, måste säga att jag blev ganska nöjd med designen på den :P kom ihåg att säga grattis till era pappor också XD see you :)

pappas tårta :)
recep på eilas pappatårta :D
ingredienser
# marängbotten (finns att köpa, men man kan även göra själv, jag har köpt XD lat som man är :p)
# grädde 3 dl
# mörk choklad ca 50- 100 g
# bananer 2 st
# ett päron (till farsa haha, kul jag är XD)
# godis (valfritt, det som passar din papps :p)

Denna tårta är väldigt enkel och du slänger lätt ihop den på ca en halvtimme ;)

1, först så vispar du grädden, ta inte allt, bara ca 1,5 dl (alltså hälften) vispa inte för mycket (börjar det bli smör har du vispat alldeles för långt XD) när du vispat lagom mycket så mosar du 2 bananer och blandar med grädden, vispa lite till så att bananen blandas ut i grädden.

2, bred ut banangrädden på en marängbotten, ta ca hälften av grädden (i en förpackning brukar det finnas 2 st marängdelar, bred ut grädden på den understa av dom.)

3, smält choklad och ringla på grädden, ta inte för mycket eftersom det blir svårt att skära tårtan då. bred på resten av grädden på chokladen.

4, lägg på den övre marängdelen och vispa upp det som finns kvar av grädden (1,5 dl)

5, bred på grädden på den översta marängdelen.

6, nu är själva tårtan klar :D men nu börjar det roligaste ;) dekarationen, och den gör du hur du vill, men jag har gjort så här:

dekoration:
1, riv mörk choklad över tårtan med ett rivjärn
2, skär upp päron i smala skivor och lägg runt tårtan (på kanten)
3, ta 4 st sådana skivor du hade på tårtkanten och gör en blomma i mitten genom att skära snitt i varje skiva.
4, lägg på 16 lakritsbåtar på tårtan
5, till sist smälter du lite choklad och gör små "droppar" på tårtan där du tycker det passar.

klart!!!!


lycka till med bakningen nu :D



Kommentarer♥
Postat av: linn

kikar in hära :).

2009-11-08 @ 15:17:51
URL: http://ettlivsomlinn.blogg.se/
Postat av: Viktoria

sv: nämen gud, tack så mycket Eila (skitcoolt namn btw!). Du gjorde min dag med den där söta kommentaren! :) PUSS PÅ DIG!

2009-11-08 @ 19:42:01
URL: http://vickanss.blogg.se/
Postat av: linn

SVAR, jaha okej :).

vilka grenar tävlade du i då :)?

2009-11-08 @ 20:56:50
URL: http://ettlivsomlinn.blogg.se/
Postat av: josefin(i sannas klass)

Mmmm!Den tårtan såg jätte god ut!

2009-11-22 @ 12:34:47
URL: http://superduperjossan.blogg.se/

Här Kommenterar du♥

Namn:
Kom ihåg mig?

Din Mail♥ (bara jag som ser)

Din fina blogg♥

Din Kommentar♥:

Trackback
RSS 2.0