julbak :D

tänkte passa på att lägga in så många inlägg som möjligt innan jag åker XD
igår bakade jag och min syster inför julen :) blev en hel del gott, lussebullar, pepparkakor och knäckklubbor (supergoda)
här kommer recept på knäckklubborna, dom blev riktigt goda och passar väldigt bra till julen men även om man bara är sugen på något gott :D

Eilas knäckklubbor

tilllagningstid: ca  1 timme
Barbros kolaklubbor


3 dl
ljus sirap
1,5 dl
vispgrädde
1,5 dl
vatten
3 dl
socker
1 tsk
smör (till plåten)
30 st
träpinnar, ca


oasis
100 gram
mörk choklad

Tillagning

30 klubbor

1. Blanda sirap, vispgrädde, vatten och socker i en tjockbottnad kastrull eller järngryta. Låt koka på svag värme, rör om då och då.

2. Smörj under tiden en plåt och ta fram ca 30 blompinnar eller träspett och ett block av oasis som står stadigt i en form.

3. När kolasmeten når 124 grader, efter ca 45 minuter, hälls den upp på plåten. Eller gör kulprovet: Häll lite av smeten i ett glas med kallt vatten. Om den stelnar till sega kulor är den klar.

4. Skär remsor av smeten och snurra dem runt pinnarna. Storleken på varje klubba kan varieras efter tycke och smak. Sätt klubborna i oasisblocket efter hand.

5. Smält chokladen i en liten kastrull i ett vattenbad. Ta upp kastrullen, vänta någon minut och doppa sedan klubborna i chokladen.

6. Låt klubborna stelna och vira sedan in dem i cellofan.

här är bilderna på pepparkakorna, dom blev goda och vi brände inte en enda plåt ;) haha




Kommentarer♥

Här Kommenterar du♥

Namn:
Kom ihåg mig?

Din Mail♥ (bara jag som ser)

Din fina blogg♥

Din Kommentar♥:

Trackback
RSS 2.0